söndag 20 december 2015

Nålstick

Dags igen idag. Akupunktur. Jag har en deal med akupunktörskan. En deal av ekonomiskt slag. Skulle aldrig ha råd utan denna deal.
Det handlar inte om vilka stick som helst. Det handlar om klassisk kinesisk akupunktur. Tydligen helt annat än "vanlig, västerländsk" sådan. Jag har förstås fått den formen också. Som ren smärtlindring har den fungerat hyfsat.  Nu är det meningen att nålarna ska jobba mer på djupet. Som tur är behöver de inte stickas in djupare för det.
Men sticken sätts inte där jag har ont. I kinesiska varianten använder man sig sig av pulsen. Akupunktören känner mig bokstavligen på pulsen flera ggr under behandlingen. Nålarna placeras utifrån det. På något  knepigt sätt berättar mina pulsar (så säger man, som om jag har fler än en) en massa saker om tillståndet. Tillståndet i mina inre organ osv.
Organen hänger ju ihop med det man benämner meridianer. Gallblåse-meridianen är en.
Sedan sticks nålarna in vid de här meridianerna. Oftast bara 2-3 på olika ställen på kroppen.
På detta viset kan man antingen boosta ett organ, eller försöka få det -organet- att gå ner i varv.
Gissa vad som oftast behövs i mitt fall? Rätt gissat. Mina organ är overloaded.
På sista  tiden har det varit "för mycket hetta" i systemet. Sätts i samband med utbrottet av eksem jag har/haft hela hösten.
Intressant är det. Typiskt för mig är ju att ställa tusen och en frågor varje gång. Så nu kan jag snart jobba extra inte bara på 1177. Eller som ett levande FASS. Nu snart även som åtminstone assistent till akupunktörer.
Om behandlingarna hjälper?  Jag ber att få återkomma i den frågan....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar