måndag 17 februari 2014

Syrgas

Att se till sig själv. Att vårda sig själv. Att ta hand om sig. Svårt ibland. Mycket lättare att se till andra. Sina nära o kära, i alla fall de som behöver mycket. Omsorg.
Att se till deras behov. Före sina egna, ibland.
Det är lätt att det blir för mycket av det ena på bekostnad av det andra. Kanske lite jante-lag i detta också? Att "inte behöver jag inte..."
Jag har blivit lite bättre på det här. Bara liiiiite. Då och då. Förstår inte att det ska vara så svårt.
En tanke slog mig. Jag klarar ju inte av att resa numera, inte resa på det sättet som inbegriper att flyga. Men, jag tror det är på samma sätt fortfarande. Ni vet de där syrgas-maskerna som trillar ner om något inträffar? I instruktionerna har jag för mig att man anmodas att först sätta på sig sin egen mask. INNAN man hjälper t.ex. sitt barn.
Det är samma sak. Och helt logiskt. Du kan inte hjälpa någon annan, om du inte sett till att orka först.  Så - en syrgasmask önskar jag mig. Förhoppningsvis behöver jag inte använda den. Behöver bara ha en som påminnelse.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar