tisdag 10 maj 2016

Röda dagar

Undrar om jag kan inleda med att jag läste något?  Det börjar bli en standard-fras här på bloggen. Den här gången vet jag i alla fall var jag läste det, som jag läste. Det var i lokaltidningen. Som jag inte läser i pappersformat. Utan på nätet. Men det hör inte hit. Det var någon form av kåseri. Eller kanske säger man inte så längre? Kanske heter det blogg även i lokaltidningen? Skit samma.
Det handlade om röda dagar. Det har ju precis varit en sådan. Kristi Himmelsfärd. Med som alltid, efterföljande fredag som en klämdag.
Alltså för många av oss: fyra lediga dagar. Varav två borde varit helt vanliga vardagar.
Jag har lite svårt för röda dagar. Visst, det är alltid skönt att vara ledig. Men jag har, precis som kåsören/bloggaren i tidningen,svårt att hålla reda på var jag befinner mig. Inte rumsligt, men att hålla koll på vilken dag det faktiskt är. Det kan vara krångligt. Som förra veckan när torsdagen blev en söndag. Följt av en fredag som egentligen var en helt vanlig dag. Fast ledig. Och sedan en söndag till så snabbt inpå. Krångligt. Kontrollbehovet har det lite jobbigt då.
Den här gången löste jag problemet genom att ligga sjuk från fredag em till  måndag morgon. Dagarna bara försvann.  Plötsligt var det en vanlig måndag morgon. Skönt på något knasigt vis.
Diagnos? Förmodligen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar