fredag 27 maj 2016

Anekdoter 2

Anekdoter. Andra omgången.  Den här har nog ännu fler av er hört. Dock inte så många som var med när det inträffade. Faktiskt bara en person. Väninnan K.
Läs eller strunta i det.
För ett antal år sedan, kanske 5-6 stycken år. Tiden går ju rasande fort. Alltnog. Jag hade tidigare samma år upplevt mitt livs första Mojito.  Mmmmm....sååå gott! Det vet  ju alla ni som provat.
Jag hade sagt detta till väninnan K, och höjt denna drink till skyarna.
Bjöd in henne en kväll, för att smaka. "Jag är inte så förtjust i drinkar" blev svaret. Jag kontrade då med att just Mojito är så frisk o fräsch, inget sötslisk här inte.
Väninnan K föll till föga och kom framåt kvällningen.
Då började jag.....
1."Egentligen ska det vara rom i en Mojito, men det har jag ingen. Vi tar vodka."
2. "Sedan ska man mortla lime. Det har jag visst inte heller. Vi tar citron."
3. "Sockerlag ska det vara. DET kan jag fixa!"
4. "En annan viktig ingrediens i just Mojito, är mynta. Men det är visst basilika som står i mitt köksfönster. Äh, vi tar det."
Vid det här laget såg väninnan ut som ett frågetecken.  Hur jag såg ut vet jag lyckligtvis inte. Antagligen speedad. Utan att ha intagit varken alkohol eller annan drog.
Hur "Mojiton" smakade? Det minns jag lyckligtvis inte heller...
Som en salladskryddad vodka sour kanske?
Det var inte det som var det väsentliga. Det var upplevelsen.  Målet är ingenting, vägen är allt. Eller hur det nu var.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar