tisdag 2 maj 2017

Citat

Citat. Jag älskar citat. Skrev för länge sedan ett inlägg här om citat. Det var så länge sedan att jag inte har en aning om vilka citat jag då citerade. Egentligen spelar inte tiden någon roll där. Jag kommer sällan ihåg citat från en dag till nästa ens. Dock finns det ju vissa som fastnar. Är det viktigt att komma ihåg VEM som citeras? Ja, såklart. Det är ju hela poängen med ett citat, att någon klok (ibland mindre klok) har sagt något som färdas vidare. Från mun till mun.
 Därför  tänker jag nu delge er några av mina favoriter. Med risk då, att upprepa mig. Förhoppningsvis har ni också glömt det där gamla blogginlägget.

För deppiga dagar: "Nuet är den ständigt rörliga skugga som skiljer igår från i morgon. Däri ryms hoppet."  (Frank Lloyd Wright).
För dagens samhälle: "Det finns ingen väg till freden. Freden ÄR vägen. (Mahatma Gandhi).
För smärtfyllda dagar, här garderar jag med två: " Inget är omöjligt. Det omöjliga tar bara lite längre tid." (Winston Churchill).  /. "Logik tar dig från A till B. Fantasi tar dig vart som helst." ( Albert Einstein).
För dagar då man är rädd för allt; ett citat från en av mina stora favoriter: " För att visa att man inte alls blev rädd när man hoppade till, kan man hoppa upp och ner ett par tre gånger till, liksom för att motionera sig."  (Nalle Puh).
 Slut citat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar