lördag 11 februari 2012

Slit o släng? No no no...

Det finns flera skäl. Främst ekonomiska. Numera även fysiska, dvs mina fötter. Och som ren bonus miljöskäl. Till vadå? Till att jag inte är någon slit o slängare. Numera. Jag återanvänder. Recyclar. Köper och säljer. Second Hand. Begagnat. Säg Tradera och jag går igång. Säg Blocket.  Innan fotproblemen gick jag även igång på Myrorna. Bra & Begagnat. Tyvärr svårare nu när det är besvärligt att gå.
So, thank God for internet.
Jag har gjort en del bra affärer genom åren. Mest kläder, som inte hänger på varenda människa. Och som kostat 25 kr för en jacka eller kjol. Köpte svarta jeans för 1 kr häromsistens. Senaste klippet är en dunkappa för 50 kr. Kanske lite väl illgrön t.o.m. för mig. Men jag behöver ingen reflexväst när jag cyklar!
Frakt tillkommer ju förstås, men allt som allt kostade kappan 90 kr. Får väl anses överkomligt? Jag har heller inte sett någon likadan här i staden, tycker jag är lite kul.  En dag när jag cyklade genom centrum, ropade en man efter mig: "Åh, vilken skön, grön dam!"  Hm....skön - ja gärna. Grön - kan jag inte argumentera mot. Men DAM? Nej nej nej...

Dock köper jag ju inte bara. Jag säljer också. Så till den milda grad att jag i nuläget inte kan hitta nå´t mer att avyttra.  Borde tillverka objekt och lägga ut. Vad? Kanske ska virka nå´t?

Känns extra bra med recyclandet just där jag bor nu.  Här finns nämligen noll sopsortering. Noll! Det enda jag sorterar är papper och glas (ibland). Så, nu har jag erkänt det. Men det miljön förlorar på mig där, det får den igen vad gäller utsläpp vid ny-tillverkning av annat. Så det så. Jag är nöjd.

1 kommentar:

  1. Det är ju toppen! Du kan FÅ en kasse med kläder som du kan kränga, för ev vinst kan du köpa en flaska vin och bjuda mig på. Bra Va?
    Kram

    SvaraRadera