onsdag 11 september 2013

Terror

11 september.  Ett datum med dålig klang. I dag tolv år sedan attackerna i USA, och tio år sedan Anna Lindh avled. Svårt att skriva något positivt i dag.
Jag minns som om det var i går, den 11/9  2001. Jag var hemma från jobbet sedan några dagar. Mådde bättre den här dagen, men hostade rejält.
Jag orkade faktiskt vara uppe ur sängen hela dagen. Barnen i skolan. Tanken var att jag skulle packa. Jag skulle på semester. Resa till en grekisk ö. Utan barnen. Dagen efter. 12/9.
Minns att jag gick runt i lägenheten och hämtade saker som skulle med, jag strök några plagg.
Stryker gör jag ofta framför tv:n. Det är en ganska bra kombo. Så även denna dag. Eftersom jag var hemma med hostan, strök jag under dagtid. Hade tv:n på under dagtid. Det var så jag visste. Jag såg bilderna före någon av mina vänner. De fasansfulla bilderna från attentaten i USA. Tror faktiskt att jag såg det andra tornet rasa "live", om ni förstår vad jag menar. Ingen repris, det hände där och då. Medan jag strök en sommarkjol.
Någon svensk reporter började så småningom prata om luftrummet. Att flyg blev inställda. Förstås. Det kändes ju självklart. Hur skulle någon våga sig upp ett flygplan dagen efter? Så, jag ringde mitt resesällskap och berättade vad som hänt. Hen hade inte sett på tv eller hört på radio. Hen trodde att flygen nog skulle gå dagen efter.
Och så blev det. Vår flight avgick, om än försenad pga digra säkerhets-kontroller.
Jag flyger inte ofta, senaste gången var 2005. Mellan resan 12/9-01 och denna tur, hade jag varit uppe i luften NOLL gånger.  Nu  var resesällskapet ett annat, och destinationen var England. Flyg till London och vidare ner till Cornwall. En av mina bästa resor. Som även den var i farozonen.
Dagen innan, alltså 7/7 , hände det igen. Terrorattacker. Denna gången i London. Hur var det möjligt? Att mitt packande även denna gång ackompanjerades av fruktansvärda bilder på tv:n?
Vi kom iväg även nu. Från Skavsta. Jag ska berätta om mina eskapader på flygplatsen 8/7 - 05. Men det gör jag nästa gång, så ni orkar läsa klart.
Summan av kardemumman - kolla med mig när ni planerar en flygtur. Så inte jag har bokat samma datum. Inga bra odds på mina flygdatum....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar