fredag 6 september 2013

Tid - återigen...

Den här gången minns jag källan. Var jag hörde detta som jag funderar över. Vetenskapens värld. Det heter väl så?  Tv-program med hon Dyring som program-ledare. Hon som alltid är så snyggt klädd. Förnamnet minns jag dock inte.
Det jag funderar över är vad de sa att Einstein sagt: "Tiden går långsammare för den som rör sig". Hmmm...Jag kan ju tycka att jag cyklar ofta och mycket. Alltså rör jag mig. Enligt den käre Einstein borde jag då tycka att tiden går långsammare? Tycker jag ju då rakt inte. Tvärtom. Tiden går alltför fort.  Förresten; långsammare än för den som då INTE rör sig?  Som t.ex. min lilla mamma. Som sitter där hon sitter. Då borde alltså tiden gå fort för henne? Alla dessa händelselösa dagar på boendet, går de egentligen väldigt fort förbi för henne? Det vore ju på många sätt en välsignelse.

I programmet sa de också, att tänk om det är så att allt som hänt, liksom har sparats i ett arkiv? Och att det då går att plocka fram igen? Inte bara som ett minne, utan som att det faktiskt händer igen!
Om det är så , då kanske den dementas upplevelse av att hennes/hans sedan länge döda föräldrar är här och hälsar på; det kanske faktiskt ÄR så?! Lilla mamma har öppnat sitt tids-arkiv och helt enkelt plockat fram den tiden som var. Fantastisk tanke. Som gör det ännu viktigare att inte försöka övertala någon om att det inte är så.
Förresten, visst heter hon Victoria? Eller Veronica? Hon, Dyring alltså.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar