fredag 27 september 2013

Never ending story

Jag är mitt inne i den. A never ending story. Jag och mitt bredband. Mitt Telia.  Kan mycket väl förstå om detta inte är av intresse. Men jag måste bara skriva av mig lite. Frustration.
Tanken var från början god. Övergå från dyr IP-telefoni/bredband, till Stadsnät via fiber. Med Telia. Jag förstår inte riktigt det där. Är Stadsnät liksom bara "portalen" som allt kommer ut igenom? Och Telia är väl då leverantör av bredband, genom detta Stadsnät? Som kanske inte alls ska skrivas med stor bokstav?
Nåväl. Detta skulle ske 16/9. Personen jag då pratat med, gav mig såklart ett löfte om att det INTE skulle bli något glapp i min bredbands-leverans. Nej då, snarare skulle jag väl ha bredband på två olika sätt några dagar. Omlott. Såklart. Blev det inte så.
Det enda som hittills fungerat, är att det gamla bredbandet faktiskt stängdes ner 16/9.
Utan att det nya fungerade. Såklart.
Nya telefon-köer. "Vill du hellre knappa dig fram, tryck två". Numera knappar jag mig alltid fram. Den där rösten som finns där i luren och ska höra och förstå vad jag säger att jag vill ha hjälp med.....jaja,  I rest my case.
Telia har nu lagt tre (!) beställningar till Stadsnät (stadsnät?).   Jag har uppgett mitt lägenhetsnr ca 14 gånger. Samma nummer varje gång, faktiskt.
Jag "rusade" ut och köpte en router för att kunna köra trådlöst. Allt är inkopplat. Jag ser på nätverkssladden, att det blinkar i änden.
Enda kruxet är att internet inte fungerar. Enda kruxet.
Till slut fick jag det där underbara sms:et från Telia: "Det har blitt nått fel i beställningen av ditt bredband. Vi lägger en ny order nu och det ska vara fiksat i nästa vecka".
Nästa vecka har också den passerat nu.
Mitt näst senaste samtal med Telia resulterade i ännu en felanmälan till Stadsnät. Nu skulle det ju solklart vara i gång senast i dag. Senast, alltså.
Denna dagen inte ett liv på internet. Inte i min dator inte.
Nytt samtal. Lina Englund svarade den här gången, stackars flicka. Jag är sällan irriterad i telefon med folk jag inte känner. Men nu.....fast jag är noga med att tala om för sagda Lina att det är ju inte just henne jag är arg på.
I dagens samtal fick jag så småningom veta att det har brunnit i kablarna hos Stadsnät här i staden! Så just nu är det inte bara jag som har problem.
Det här skulle kunna åtgärdas av Stadsnät först 11 oktober!  Alltså om två veckor. Underbart!
Men det allra underbaraste är att mitt problem ju fanns innan den där kabel-branden, och alltså inte ursprungligen beror på den. Men, och nu kommer det bästa, det går inte att ens börja felsöka hos mig innan brand-eländet är åtgärdat. Alltså - ingen felsökning innan 11 oktober. Säger Stadsnät. Så, kanske är inte felet Telias?
Den här stackars Lina Englund gjorde i alla fall dagen insats. Jag får låna ett mobilt bredband utan kostnad under en månads tid.
Så - I´m back!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar