fredag 12 september 2014

Länk

Jag läser. Är en läsande person helt enkelt. Läser mycket. Fick en bok av en vän. En Läs-dagbok. Där skriver jag upp alla böcker jag läser. Med titel, författare, datum och en kort, väldigt kort, recension. Kul. Praktiskt att kunna titta om jag läst något av den författaren förut. Vad jag tyckte. Ibland har det faktiskt hänt att när jag tittat har jag redan läst boken jag just lånat hem. Det säger ju en del. Om mitt minne? Nja, jag tänkte snarare att det säger en del om boken. Att den inte fastnade. Inte var något att minnas.
Jag räknade i kväll. Hur många böcker jag läst hittills i år. 32 st. Inte så illa pinkat. Men jag har nu tid. Ibland. Vissa dagar blir det 50 sidor. Andra dagar bara två.
Funderar över böcker. Över läsningen. Inte som fenomen, men som länk.
Om man läst samma bok, då har man en del gemensamt. En öppning till samtal. Framförallt när det är en bok som fastnat.  En länk mellan två, eller flera personer.
Ibland tänker jag att jag nog borde vara med i en bokcirkel. Men kroppen säger oftast nej. Tyvärr. Kanske kunde ha den hemma i soffan. Bokcirkeln alltså. Och kroppen också då förstås.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar