lördag 6 september 2014

Ger mig lite cred...

I kväll är jag stolt. Faktiskt rent av lite mallig. I dag har jag klarat av saker. Som egentligen ligger utanför min comfort zone.
Jag har:
1. Installerat nytt bredband.
2. Installerat min Tivo, " ett nytt sätt att se på tv."
Att det ligger kablar över hela golvet bryr jag mig inte om. Inte i kväll. Allt fungerar.
Men, som sagt, kablar är det. Ett tag höll jag på att bli tokig. Sablar va kablar!
Antennkablar. Nätverkskablar. HDMI-kablar. Strömkablar. Antenn-adapter. You name it.
Tyvärr hade säljaren, Baris ni vet, glömt att nämna att jag behövde en " brygga" för att använda Tivon trådlöst. Bredbandet är ju trådlöst, och jag vill slippa  så många kablar som möjligt. Tyvärr har de satt Com hem- uttaget på ett jäkligt korkat ställe i lägenheten. Korkat långt från tv:n. Eller....är det jag som möblerat korkat?
Nåväl, när jag insåg det var det bara att ringa Com hem och beställa en dylik brygga. Kruxet är förstås att den inte kommer förrän om 3-5 arbetsdagar. Hmm....jag har väl några bra egenskaper (?) men tålamod är inte en av dem.
Eftersom jag fattade att jag kunde köra med nätverkskabel, men inte hade någon som var tillräckligt lång, så gällde bara en sak. Svälja lite hostmedicin, ta fram cykeln, kryckorna i högsta hugg och inhandla en kabel på närmaste teknikaffär. Sagt och gjort.
Så, nu ligger den kabeln tvärs över golvet också. Men, som sagt, jag bryr mig inte. Inte i kväll. Allt fungerar. HUR det fungerar har jag ingen aning om. Jag har lyckats koppla ihop allt rätt tydligen. Instruktions - böcker/ texter är så nära ett hatobjekt jag kan komma. Men det var bara att bita i det sura äpplet. 
Lite stressad var jag ju av att jag o denna märkliga tingest, Tivoboxen, har gratis ViaSat Film en kort period. Måste ju utnyttjas. Jag har redan sett en bra film i kväll. "The butler". Rekommenderas.
Nu återstår bara att lära sig alla funktioner på boxen. Jag kan tydligen spela in en massa kanaler medan jag tittar på en annan. Jag kan pausa i tv-program i realtid. Jag kan tala om för boxen att jag vill se filmer eller serier med George Clooney. Och en hel drös andra funktioner. 
Men, han får vänta någon dag. George alltså.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar