onsdag 15 oktober 2014

Unna

Unna. Unna sig. Att unna sig. Undrar var det uttrycket kommer ifrån?  Betyder för mig att ge sig själv en belöning. Av något slag. Ett litet erkännande liksom. En guldkant, bara sådär.
Vissa personer är så bra på att unna sig. Blinkar inte ens. Funderar inte ens. Bara unnar  sig om tillfället kommer.
Det kan handla om att spontanköpa den där klänningen som sitter så himla snyggt. Trots att det kanske finns flera klänningar i garderoben?
Eller så kan det vara så enkelt som att mumsa i sig den där chokladkakan fast det bara är torsdag. Eller tisdag.
Och att ta en bulle när det bjuds. 
Ibland handlar det alltså om att unna sig en extra kostnad. Vilket i sig är svårt med min ekonomi.
Men att ta den där bullen då? Nja, då handlar det om två saker. Den ena anledningen till att jag säger nej är min onda mage förstås. Inta alla dagar den vill ha bulle. Då lyssnar jag förstås på magen.
Ibland, de dagar magen säger ja - så säger jag oftast nej i alla fall. Unnar mig inte. Inte om det är en vanlig vardag.. Helt andra bullar på helgerna. 
Tror att det handlar om att har jag bestämt mig, så  har jag bestämt mig. Det är mitt val, även om det gör mig till en till tråkigare person.
Handlar det om min sedan länge, länge avklarade anorektiska period? Möjligt. Jag vet inte.
Kan ju tycka att jag borde avstå även  på helgerna då...? Men det är klart, kan man som jag inte träna, inte ens ta en promenad - ja då gäller det ju att verkligen balansera intaget.
Strunt samma. Jag och magen mår bäst av en kost med så lite socker och fett som möjligt. Typ 4-5 dagar/veckan. Märkligt. 
Men åhhhh så gott det är att ta den där kladdkakan på fredag ! För att inte tala om godispåsen på lördag! 
Så, jag KAN ju unna mig. Bara inte till vardags. Kanske är det så att jag tänker att jag vill spara min lilla guldkant till lediga dagar? Kanske. Fast när jag tänker efter är det väl på måndagkvällen man kan behöva lite unnande?
Just den här hösten behöver jag inte fundera så mycket på det där ekonomiska unnandet. Den här hösten unnar jag mig en rotfyllning och nya däck till bilen.
Hmm....undrar om jag ska göra en liten äppelpaj i kväll? Det är ju ändå onsdag. Nästan helg.

1 kommentar: