söndag 15 februari 2015

Charmen med tarmen

Just det. Så är det. Charmen med tarmen. Kanske såg ni henne på Skavlan? Den unga, väldigt söta, tyska läkaren? Som pratade bajs?
Guilia Enders var namnet. Riktigt ung dessutom. Född 1990. Och nu är hon även författare. Till boken med den underbara titeln. Charmen med tarmen. (Darm mit charme).
Jag hade hört om henne. Läst om henne. Innan jag såg henne. Hon är förresten charmig som en tarm hela hon.
Mycket av det hon säger, ja det vet jag redan. Som Crohn-patient har jag ganska bra koll på just tarmen.
Min McDreamy har ju alltid poängterat vikten av att kolla vad vi producerar. I toaletten alltså. Mycket viktigt! Enligt McDreamy.  Jag lyder.  Och nu säger den här tyska tjejen samma sak.
Samt att floran i tarmen är av enorm betydelse för hur vi mår i resten av kroppen. Hur hjärnan och tarmen kommunicerar. Osv. Osv.
Det som var nytt för mig, var senaste forskningen. Forskning som visar att inflammatorisk tarmsjukdom (Crohns t.ex.) har ett klart samband med vissa åkommor.
Att jag som tarmsjuk har större risk för oroskänslor. För depression. Samt för Alzheimers sjukdom.
Hmm......kan köpa de två första, för där kan jag känna igen mig.  Den tredje vill jag såklart inte kännas vid. Hoppas jag slipper.
Men nu kan jag tänka, när jag blir orolig nästa gång, att det är min tarm som talar. Som kommunicerar lite med min hjärna. Får mig att bli så här orolig. Så egentligen kanske det inte finns grund för oron? Det är tarmens fel.
Alltså, man blir lite insnöad  på den här kroppsdelen. Den här charmiga delen. Bara det att jag prenumererar på en tidning vid namn Kanalen. Och den handlar inte om Göta kanal direkt.  Nej, i min tidning heter artiklarna t.ex. "Rätt kost påverkar tarmfloran". "Tarmfloratransplantation, en räddning?". "Nya rön om Crohns och ulcerös Colit".
Inte så upphetsande? Inte för dig kanske .  För mig är det en riktigt höjdpunkt när den dimper ner i brevlådan.
En liten tävling på slutet:  Gissa var Helena sitter och läser den här Kanalen?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar