fredag 3 juli 2015

Lilla livet

Det lilla livet.  Inte att förakta. Det är det liv jag lever. Mestadels hemma. Väldig tur att jag trivs så bra. Hemma. En liten cykeltur om det är en bra dag. Kanske en sväng till dottern. Hon är bästa medicinen för mig. Särskilt användbar är hon som  antidepressiv  behandling.
Ibland kan jag inte låta bli att gå för många steg en dag. Kan bli så grymt sugen på att utöka lilla livet. Med en tur in i en affär. Känns ju roligare att förstöra fötterna med rea på Indiska, än genom att ta sig ända in till mjölken på Ica.  Länge sedan kroppen klarade av shopping nu, men man kan ju inte leva av luft. Om jag ska storhandla är det näthandel som gäller. Men för få varor är mataffären i dotterns område perfekt. Det är den enda i sitt slag som är planerad utifrån mig. Eller mina behov. Och svårigheter. Det första man kommer till är frukt o grönt. Som  jag alltid behöver. Inte så ovanligt med den placeringen. Men - direkt därpå kommer...... mejerivarorna! Wow!. Jag behöver bara ta mig ca 10 m från dörren för att köpa yoghurt!
Lilla livet är olika litet olika dagar. I går var en bra dag med cykling mm. I dag är det en värk-dag. Men min plan är ändå en kvällstur på cykeln.
Jag hörde någonstans en tanke, formulerad som en fråga. Vet inte om det var min egen tanke. Tror inte det. Tänker att det var någon annans. Men den fastnade som en egen tanke. Så här:
"Om vi bara lever en liten del av allt det liv som finns inom oss, vad händer med resten?"
Hmm, det gäller ju mig. Känns som om det lilla livet bara tar en liten del av livet i mig, i anspråk. Förtvinar resten? Kan någon annan få det?
Ja, nu vet ni vad jag funderar på i dag. Kanske har jag fått värmeslag.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar