lördag 19 september 2015

Köpstark?

Kvinnor över 50. Som jag då. Lär vara en mycket köpstark grupp. Köpstark? Jag? Hmm....jag hade väl som så många andra trott att de gyllene åren skulle bli lite mer gyllene. Ekonomiskt. Och även hälsomässigt. Men nu var det köpstyrka det skulle handla om.
När barnen flyttade hemifrån. Då. Då skulle ekonomin bli bättre. Tyvärr sammanföll det med att kroppen min tvingades gå ner i tjänst.  Och en del andra saker. Sammantaget blev min köpstyrka klart försämrad.
Läste att kvinnor över 50 är en av de allra mest köpstarka grupperna. Inte bara för att många av dem (inte jag då) får en bättre ekonomi i denna ålder. Nej, faktiskt är huvudanledningen en annan, fast förvisso hänger de ju ihop. Kvinnor över 50 handlar till fyra generationer. FYRA. Till sig själva. Till sina föräldrar. Till sina barn. Till sina barnbarn. Säkert ibland till sina partners också...
Det här stämmer bara till viss del på mig. Under en hyfsat lång period handlade jag faktiskt till tre generationer. Nu har jag bara två generationer i familjen. Hoppas på en tredje framöver. Jäklar vad jag kommer att handla då. För hela halvtidslönen. Eller för all del, pensionen.
En undersökning visar att kvinnor ( i alla åldrar) tar beslut om 80% av alla konsumentinköp. 94% av alla heminredningsdetaljer. Hur man nu kan komma fram till en sådan siffra? Jag som har ett eget hushåll då? Undersökningen visar inget annat än att kvinnor inhandlar 94% av heminredningsdetaljerna. Mycket intressant. Vem tusan handlar resterande 6% till mitt hem? Vem inhandlade den där femte kudden i soffan?
Fundera på det ni....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar