söndag 15 november 2015

Backspegeln?

En liten anekdot. Från i måndags.
Jag har en liten bil. En väldigt liten bil. Som inte används särskilt mycket, men som ändå ger mig lite frihetskänsla. Den är mycket billig i drift. Mycket billig att försäkra. Det som kostar är garaget och service.
I måndags ringde jag min bilverkstad. Följande dialog utspelade sig i telefon. Ska kanske tillägga att jag är kollega med sonen till mannen på verkstaden.
Helena: Hej, jag undrar om service. Vad säger du om jag säger att jag kört 150 mil sedan förra servicen - är det nödvändigt då?
Verkstaden: Nej, spara pengarna du! Men, ett tips är att du kör lite då och då, och så tvärbromsar du. För om du kör så lite kan du åka på att tvingas byta bromsbelägg. Och så tittar du förstås i backspegeln!
H: VARFÖR SKA JAG TITTA I BACKSPEGELN🤓?
V: ( nu blev det tyst i luren en stund) Hmm, ja du fundera på det!
H: Men jag jobbar på X-skolan! Visst är du pappa till min kollega XX?
V: ( nu riktigt hörde jag frågetecknen i hans huvud, men han är sin sons far och har en sjujäkla humor. Tur det, för vad har min arbetsplats att göra med någonting alls här?) Aha, då,förstår jag, om du är kollega med XX. Inte konstigt att du frågar om backspegeln😁. Jag tänkte annars att det kan vara en bra ide att kolla bakåt INNAN du tvärbromsar...
H: ( nu blev det tyst i min ände av luren)
Efter typ tre sekunder började vi skratta, ingen av oss kunde sluta.
I går var jag ute och körde lite. Jädrar vad jag bromsade. Allt som oftast kom jag faktiskt ihåg att titta i backspegeln. Innan.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar