tisdag 8 mars 2016

Simma lugnt

Plötsligt händer det. När jag vrider på kökskranen. Egentligen händer det INTE. Endast en tunn liten ynklig stråle. Som dessutom är brun. Urk! Går till badrummet och testar. Samma sak. Synd att jag inte hann duscha. Men det är säkert något tillfälligt. Snart ska jag både duscha och dricka kvälls-te.
Ack vad jag bedrog mig. Detta hände i går kväll vid 19-tiden. Det lät som en folksamling utanför, på gatan. Öppnade balkongdörren. What?! Trodde faktiskt inte mina ögon. Upptryckta längs husväggarna stod stadsdelens befolkning. Stirrandes på gatan. Eller, det som brukar vara gatan. Som nu var en flod. Ibland kanske jag har en tendens att överdriva lätt, men inte nu. Flod. Större vattendrag.
Begrep ju snart att det här inte skulle "gå över" snabbt. I ärlighetens namn var det ganska mäktigt. Att stå på balkongen. Kunde nästan låtsas att jag var på ett hotell. Venedig. Dock utan gondoler.
Inser att jag snabbt måste tappa upp brunt vatten i en hink. Till toalett-spolning. Inser också att jag på något sätt måste ta mig till affären. Köpa flaskvatten. Var är gummistövlarna? Ut med cykeln. Nja, inte vanliga vägen. Där fanns ingen väg, bara en stor å.
Till slut kunde jag ta mig runt - vet inte riktigt hur - och in i affären. Där insåg jag att jag reagerat i grevens tid. Plockade åt mig de sista flaskorna  ej kolsyrat vatten. "Nu är lagret slut, folk handlar som galna", sa killen i kassan. När jag kom hem igen, efter samma omväg, stod en sorts pumpbil uppkörd på snön bredvid det som brukar vara trottoar. En bil med mycket stora hjul, så det gick ju. Jag såg då att det den pumpade läns var garaget. Som ligger under markytan. Där jag har min lilla bil. Valde att inte fokusera på det.
Fick veta av grannen att det var en STOR vattenläcka (jo tack, det hade jag räknat ut) på nästa gata. Såg sedan att där fanns ett jättestort hål. Asfalten hade bara gett vika. Funderade en stund på vad som hade hänt om jag kommit körande med min lilla röda. Bil. Gissar att hela lilla bilen och jag bara hade försvunnit. Som i ett slukhål. Ett svart hål. Valde att släppa även den tanken.
Fotade floden från balkongen. La ut på Facebook. Fick en massa bra tips. Flytväst. Kanot. Kom ihåg årorna. Armpuffar. Allt för kunna ta mig till jobbet i dag.
Nu ett dygn senare finns det vatten. Inne. Svag stråle. Missfärgat. Gatan däremot är vattenfri nu. Garaget har jag inte kollat.
Funderar på att ta en dusch. Eller ska jag åka hem till dottern? Äh, som en kollega sa: "Det finns ju folk som betalar för att ta en brunfärgande dusch. Låtsas att du har gratis spray-tan". Positivt tänkande.
Och som grädde på moset åt dottern och jag stora portioner köttfärslimpa i lördags. Gjord på ICAs salmonella-smittade färs.
Så kom inte och säg att jag lever ett händelselöst liv....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar