tisdag 14 juni 2016

Till hängmattan

Hängmatta. Har jag ingen. Om du har en, får du några passande boktips här. Lagom lättlästa. Lagom sommar-spännande.
1. "Sjuka själar" av Kristina Ohlsson. Kanske nämnt hennes böcker Lotus blues och Mios blues tidigare? De är rena deckare, den här senaste är mer av psykologisk thriller. Kanske rentav en aning skräck? Stephen King på svenska? Eller, nja. Man vet i alla fall inte riktigt vem man kan lita på till slut. Men bra i vilket fall som helst.
2. "Första gången jag såg dig" av Tasha Kavanagh. Av titeln att döma, kan man luras att tro att det innanför omslaget gömmer sig en ordinär romantisk skildring. Icke sa Nicke. Huvudperson är den starkt överviktiga tonåringen Yasmin, som dras in i en kidnappnings/mord-historia. Eller blir man lurad? Läs!
3. "Jag lät dig gå" av Clare McIntosh. Psykologisk spänning. En femåring dödas i en smitningsolycka. Mamman flyr det förflutna. Vem är skyldig o vem lurar vem?
Som ni märker gillar jag historier där det inte på förhand kan ses ett givet slut. Detsamma gäller film. Jag tycker om att bli lurad. I den fiktiva världen alltså. Bara där.
Att jag dessutom bara läst kvinnliga författare ett tag, ja det får väl ses som ett plus.
Enjoy!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar