tisdag 21 juni 2016

Fri vilja

Den fria viljan. Vi väljer vad vi tänker. Väljer vad vi säger. Vad vi gör.  Vi kan välja att agera på våra impulser, eller välja att inte leva ut dem.
Men är vi verkligen så fria? Det är en ständig fråga. Framförallt för filosofer, men ibland även för lilla mig.
Är mitt agerande egentligen bara  oundvikligt, förutbestämt? Och min upplevelse av att jag själv bestämde skulle då bara vara en efterkonstruktion?
Har jag alltid möjlighet att handla annorlunda, eller säga andra saker?
Det är som exemplet med äpplet. Äpplet faller inte till marken för att det själv bestämt så. Det faller ju pga mognad, temperatur, årstid, storlek mm.  Hela naturen är på så sätt förutbestämd. Skiljer sig människan från resten av naturen? Jag vill ju tro det. Att vi har förmågan/ möjligheten att själva fatta beslut.
Ett äpple strävar väl t.ex. inte efter lycka, något som tycks självklart för människan.
Stora och svåra frågor. Förstår inte varför jag ska fundera på dylikt. Får tänka att det är bra att gymnastisera hjärnan även på sommarlovet.
Och betänk - om den fria viljan inte är så stor som vi tror, då valde du inte själv att läsa ända hit - det var liksom oundvikligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar