fredag 19 augusti 2016

Omständighet

Ett citat. Något som en av mina bästa vänner sa. Just då, när hon sa det, så gapskrattade jag. Det kom ut så himla roligt. Det var en reflektion min vän gjorde. Över en annan vän. Som jag egentligen inte alls känner. Men det lät så himla kul som sagt.
" Hen förstår inte att alla fattar snabbare än hen pratar."
Handlar alltså om en omständig person. En person som inte bara lägger ut texten i väldigt långa haranger, utan även pratar väldigt l å n g s a m t.
Min vän menar att de som lyssnar, de har fattat kontentan/budskapet/meningen av det hen vill ha sagt,  flera minuter innan personen pratat klart. Och just det förstår inte personen i fråga. Hen bara fortsätter mala på.
Jag har en annan bekant. En verklig motsats. Hen pratar så fort att nästan ingen hinner med att förstå vad hen säger. Man hinner liksom registrera hälften.
Efteråt har jag funderat lite mer över det här.
Funderat över mig själv. Och andra. Hur vi kommunicerar. Pratar vi för fort?  För sakta? För lite? För mycket? För krångligt? Eller rent av för omständigt?
De flesta av oss är antagligen en blandning av allt, även om vi naturligtvis har våra särdrag.
Jag är ju nästan perfekt. Men, i det här fallet vet jag med mig att även jag felar ibland, tro't eller ej. Borde väl fundera över att kanske prata liiiite mindre. Liiiiite långsammare.
Så det är ju en himla tur att allt jag säger är väldigt intressant i alla fall.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar