måndag 1 augusti 2016

Den blå maten

Den blå maten. Har ni kanske hört talas om den? Naturligtvis handlar det inte om färgen på själva maten. Nej, det handlar om det som kallas De blå zonerna. De områden i världen där människor lever längst och är friskast.
Forskningen visar såklart på flera anledningar till detta, men en av de viktigaste är vad befolkningen i zonen äter. Den blå maten.
Jag hörde talas om det här i en intervju med min favorit-kock Niklas Ekstedt, i vintras. Och vid ett av mina otaliga biblioteksbesök hittade min blick till en bok med samma namn. Den blå maten. Skriven av just Niklas och en journalist.
Här kan man läsa om vad de långlivade människorna har ätit och vilka råvaror som använts, samt fakta om respektive zon. Dessutom en rad recept framtagna utifrån dessa råvaror.
Zonerna finns bl a på Sardinien, Okinawa, i Costa Rica och Grekland. Dessutom har författarna valt att lägga till en egen zon, ett  område i Småland. Där det visat sig att människor blir väldigt gamla.
Jag läser och funderar.
Min mathållning är inget att klaga på. Om det bara var den faktorn som var avgörande, så skulle jag nog ha chansen till ett långt liv. Det handlar om att äta lite men bra. Då är det än viktigare med råvarorna.  Lågt processade råvaror. Samt att äta sig 80 % mätt.
Men, det är ju det där med motionen också. Lite problem där för mig.  Och den nästan ännu svårare pusselbiten med hemligheten att nå hög ålder: Nan kuru nai sa. Det ordnar sig. På japanska. Kunna ta dagen som den kommer utan att oroa sig.
Hmm....det blir nog där det brister för min del.
Kanske kan det uppvägas till en del av att jag sedan ett tag övar mig? Alltså övar mig i att använda blått. Blåa kläder. Har t o m blåa glasögon. Måste vara väldigt nyttigt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar