onsdag 14 september 2016

Nya rön

Dieter. Det här med dieter. En hel vetenskap i sig. Inte för att jag följer någon, men det har väl hänt förr att jag provat. Utan bra resultat. Ja jag vet, jag är inte överviktig! Det är inte det. Men när man rör sig så lite som jag, så får man tänka lite på hur och vad man äter. Dessutom gillar inte Mr Crohn att jag stoppar i mig hur och vad som helst.
Nu gör jag som Tiffany Persson. En egen metod. Inte Tiffany-metoden, utan Helena-metoden då.. Ett hopkok av andras metoder.
Jag tänker väldigt noga på vad jag äter, fyra dagar i veckan. Unnar mig de andra tre. Frossar inte då heller, men unnar mig.
Men något som är svårt för mig, det är att sluta äta tillräckligt tidigt på dagen/kvällen. De senaste rönen inom medicinen, säger ju med ännu större tydlighet: ät dina kalorier före kl 18!
Inte bara för viktens skull, utan framförallt för andra hälsofaktorer.
Nu finns vetenskapliga studier som visar att blodtrycket och kolesterolvärdet går ner, samt att blodsockret skärper till sig. Om man äter bara  fram till 18. Typ.
Det man ska göra är alltså inte att minska kaloriintaget i första hand. Nej, man ska klämma /tränga ihop dagens kalorier inom en kortare tidsperiod. Börja med frukost och sluta med middag. En lunch däremellan. Och sedan sluta äta runt 18. Åtminstone sluta med kolhydrater och fett.
 Då blir kroppens fasteperiod längre, och det är tydligen det som gör susen för värdena.
I det medicinska tv-program där jag hörde detta, gjordes försök under ett antal veckor. Värdena gick mycket riktigt ner.
Men - som en deltagare påpekade: Det svåraste var att hinna få i sig allt vin före 18.
Som tur var visade det sig att det var tillräckligt bra att följa detta 4 dagar i veckan.
Så lite på rätt spår är jag väl.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar