söndag 30 oktober 2016

Aha!

Aha!  Nej inte det gamla norska bandet. Det är jag som plötsligt förstår ett samband.
Visserligen har jag ju vetat om det så länge jag levt..., men nu vet jag VARFÖR.
Det handlar om varför alla virus drabbar mig/oss så mycket lättare under vinterhalvåret.
Återigen har jag läst. Eller om det var något jag hörde, i Vetenskapens värld kanske.
Jag har alltid undrat varför inte virus dör när det blir kallare. Enligt den logiken borde vi ju vara friskare på vintern.
Men nu vet jag. Ny forskning visar nämligen att vinterns kalla luft rentav hjälper smittan på vägen.
Anledningen är att kall luft är torrare än varm luft. Ja, det är ju logiskt.
Torr luft gör att vätskan från din nysning eller hosta, finfördelas mer. Dessa små mikrodroppar fulla med virus, kan sväva runt i den torra luften i timmar.
När luften är fuktig som den varma luften är på sommaren, ja då bildar nysningarnas vätska stora droppar. Som faller platt till marken. Där gör de ju mindre skada. Logiskt.
Funderar på en sak till: att investera i en luftfuktare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar