söndag 18 december 2016

Hohoho!

Det drar ihop sig. I år igen. Pyssel och pynt. Mat och bak. Jag är inget stort fan av julen. Men älskar advent. När mörkret är kompakt och stjärnor lyser. Både inne och ute. Men snart är den här. Julen. Och lika skönt är det varje år när den är över.  Att lägga undan allt ett helt år igen.
Jag går inte all in som sagt. Men andra gör det. Läste om några som verkligen gör så. Inte förvånande i USA. Närmare bestämt i Missouri.
Den största tomtekongressen någonsin. Lite knepigt att den ägde rum i juli. Eller inte så knepigt kanske. Det är väl då tomtar har tid. Att förkovra sig.
Över 550 tomtar. Från hela världen.
Vad gör man på en tomtekongress tro?  Jomen tänk det vet jag.
Det är bl a sminkning , skäggvård, marknadsföring. Samt tomte-etik. Jaja,  Mycket att tänka på om man som tomte vill vara på topp.
Enkäter fylldes också i. Med frågor som om  skägg och mage är äkta.
Genomsnittsåldern vid kongressen var 63,5 år. Så jag platsar väl snart. Dock gick det inte att läsa något om kongressen var öppen för tomtar av olika kön. Det är något jag bara förutsätter. Fast jag faller på målsnöret för deltagande. Genomsnittsvikten var 114 kg. Om jag hittar en kollega som väger  det dubbla så drar jag inte ner genomsnittet.
Vet inte varför jag snöade in på detta, jag som inte ens gillar julen, som sagt. Fortsätter bara att fascineras av konstiga fenomen. Som  tomtekongresser..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar