onsdag 11 januari 2017

Nocebo

Nocebo. Eftersom jag i förra inlägget skrev om placebo, så måste jag väl ta det här också. Även om det är ännu mer kontroversiellt. Vet inte vad jag ska tro.
Nocebo är liksom motsatsen till placebo. Placeboeffekten innebär ju att en stark tro på en behandling faktiskt kan få oss att må bättre. Detta pga att hjärnan öppnar sitt eget apotek och nästan dränker nervsystemet i välgörande signalsubstanser. Kan inte direkt säga att jag varit med om det.
Noceboeffekten då?  Ja den innebär att t ex smärta kan förvärras om patienten förväntar sig en negativ upplevelse. Hmm...
Är benägen att hålla med i vissa fall. Viss smärta. Tänker på ett besök hos tandläkaren t ex. Går jag dit med en förväntan om en negativ upplevelse och mycket smärta - ja då kanske hjärnan min spelar mig ett spratt. Det kanske blir en hemskare upplevelse just pga den där noceboeffekten.
På något konstigt vis hör den ihop med minnen av smärta. Jag är inte i närheten av behörighet att förklara hur.
Men jag vet att dopamin -en substans som styr njutning och belöning; den substansen minskar när en noceboeffekt uppstår. Vet ff inte hur.
Frågan är ju: hur kan jag styra och minska mina smärtminnen? Så jag inte får någon sådan där oönskad noceboeffekt?
Visste jag det kanske det genererade ett nobelpris.
Just nu har jag ganska stark smärta i en arm. En nervsmärta samt en inflammation. T o m svårt att cykla just nu, behöver ha båda händerna på styret i halkan.
Eftersom jag inte tål antiinflammatoriska preparat, går det ju inte att ens prova att ge mig placebo. Skulle inte ta det. Så det går bort.
Tyvärr är både min akupunktör och min osteopat långlediga. Men när de är på plats igen då jäklar.
Ujujuj vilket påslag av placebo och dopamin jag ska få. Behöver bara tänka på behandlingsbänkarna så känns det faktiskt liiiite bättre.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar