onsdag 8 mars 2017

Upptäcksfärd

Fri. Frihet. Just när jag skriver orden kommer jag på att det är faktiskt internationella kvinnodagen i dag. 8 mars.
Inte alls det jag tänkt skriva om. Men ändå.
Den här friheten kan handla om relationer. På så sätt passande en dag som denna. Dock gäller det oavsett kön. Den frihet jag tänker på.
Min favoritperison att plocka citat från, Lars Lerin, säger så här:
"För mig är det viktigt att känna att jag kan vara fri. Jag vill vara fri. Men - jag måste ha någon att liksom känna mig fri ifrån."
Så rätt han har. Som vanligt.  En frihet från ingenting, ja den är ju inget värd. Inte alls lika mycket i alla fall.
Att vara fri kan handla om sig själv. Att liksom kunna landa. Med sig själv.
För mig som spenderar mycket tid på egen hand, iaf under vardagarna, är det viktigt. Att våga vara med mig själv. Att trivas med mitt sällskap.
Ibland är dagarna sig ganska lika. Efter jobbet. Inte alltid förstås, men även det blir oftast hyfsat bra.
Varje dag blir på något vis som en upptäcksfärd i det välbekanta. Låter det konstigt? Kanske. Men då brukar det stämma på mig.
Även om det så gott som alltid är bättre när någon annan invaderar min sfär, så har jag sällan tråkigt i mitt eget sällskap.
Ibland förvånas jag t o m över saker jag tänker. Och ännu mer förvånande är när jag hör hur jag säger dom högt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar