fredag 27 juli 2012

Mycket möda och stort besvär!

Jag har sagt det förr. Att göra allra minsta lilla resa med mig är, ja vad ska man säga? Fyllt av möda och besvär. Inte enbart förstås. Det är ju ljuspunkter också.  Men mycket möda. Både för res-sällskapet och mig. För min del består mödan mest av smärta. För sällskapet består mödan av slit och släp.
Hemkommen från en sådan mödosam liten tripp försöker jag summera. En liten tripp till Nyköping. En mysig stad. Som även den har en å och ett gammalt "slott" mitt i. Och väldigt fina cykelvägar genom lummigheten.
För cykeln är ett måste i packningen såklart. Liksom kryckorna. Liksom diverse olika madrasser.
Den här gången glömde vi att packa ner reserven. Dvs luftmadrassen. Som behövs UNDER mina andra madrasser, om sängen är för hård. Vilket den naturligtvis var på detta lilla gulliga hotell vid hamnen. (Jag tål inget tryck på nerven vid bäckenkleden).Så det blev för res-sällskapet att dra ut på sta´n och inhandla en luftmadrass. Tyvärr gjordes inte detta till första natten, så skadan var liksom redan skedd. Men bättre sent än aldrig.
Och varje gång jag ska förflytta mig mer än 20 m, ja då måste cykeln lyftas av från bilen. Och så på igen. Och så av. Och så på.
Kryckorna spännas fast på pakethållaren. Det gör jag iaf på egen hand! Nyköping var bra på många sätt. Bl.a. fanns med jämna mellanrum någon form av fontän. Jag har nog stoppat mina "nervsmärte-brännande" fötter i varenda springbrunn i den lilla staden.
Om vi ska inta ngn form av föda eller dryck, då måste det ju finnas en soffa. Helst en mjuk. Enklast är att köpa take away. Eller tillaga något på det lilla medhavda "köket", på stranden. Vi provade alla dessa varianter. Res-sällskapet inhandlar och tillagar. Jag äter.
Som ni förstår är res-sällskapet = N. Han sa vid ngr tillfällen: det är inte enkelt att resa med dig. Men han sa det inte elakt. Inte alls. Han härdar ut. Är av det ganska tåliga slaget, på det sättet.
Jag försökte verkligen att packa light denna gång. Hur mkt kan man behöva under ett dygn eller två? Trots det blev resultatet 4 olika kollin. Inte så stora visserligen, men ändå. En "väska" för medikamenter mm. Bara det! Och vi lever ju i ett land där vädret är högst osäkert. Är man beroende av cykel, funkar inte paraply. Nej, du måste packa regnstället, mm. mm. mm.  Kan säga att själva packandet/upp-packandet är sååå jobbigt för mina fötter, jag skulle verkligen behöva någon till hjälp.  En liten människa som bara kunde hämta det jag pekar på. Gäller Rut-avdrag för sådant?
Summeringen innefattar ökad smärta i fötterna. Men också nya intryck. Påfyllning och dränering på samma gång. Men det positiva överväger trots allt.


Så tack till N - det finns ingen annan som skulle orka en liten tripp med mig. Eller rättare sagt med alla mina prulledutter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar