lördag 4 augusti 2012

Svår matematik

Matematik kan vara svårt. Det har aldrig varit min starkaste sida. Jag är mer av en läs-och skriv sort.
När det verkligen gällt, har jag klarat mig bra. Även vad gäller matematiken. På proven i skolan t.ex. Men jag fick kämpa mer med det. Mycket mer.
Jag tycker helt enkelt inte att matematik är så roligt. Punkt och slut.
Innan jag läste till lärare, när jag var förskollärare som jobbade i skolan som lärarvikarie, då minns jag med fasa några episoder. Om matematik. Jag hade ett långt vikariat på mellanstadiet. Som klasslärare och som resurs-lärare. Klassläreriet gick bra. Hade ansvar för sv/so, precis mina ämnen. Resurs-läreriet gick väl sådär. Varje fredag em tror jag det var. Då var jag placerad i en sexa. Med matematik förstås. Inför varje fredag hade jag ingen aning om vad klassen jobbade med. I matematik. Suck. Noll framförhållning. Samt en krånglig matematikbok. Många många uppgifter med logiskt tänkande. Kluringar. Långa lästal med udda lösningar. Usch!
Som tur var hade jag tillgång till en specialpedagog (kanske hette det speciallärare då?). Varje fredag slog vi våra "kloka" huvuden ihop. Och svettades. Och skrattade. Och det slutade varje gång med att en av oss sprang till personalrummet och rådfrågade någon klasslärare. Någon som redan hade gjort dessa uppgifter 100 gånger.
Det var sådana uppgifter som att "Hur många gånger måste man hälla 14,75 l vatten i krukor som rymmer 3,25 dl om det ska bli 1, 15 l vatten kvar i hinken man hade från början?" Alltså typ sådana tal...
Men roligt hade vi! Jag tror klassen också hade ganska roliga fredags-eftermiddagar.
Vi löste ju allt till slut. Ingen sa något om att provresultaten blev sämre för eleverna.  Ibland tror jag att det inte är så farligt att visa att man själv tycker att det är svårt. Då förklarar man på ett tydligare och lättare sätt, är min filosofi.  Men det är klart att man som pedagog ska komma förberedd till lektionerna. Så efter detta har jag alltid sett till att vara MER än förberedd på just matematiklektioner.
Men, nu har ställts inför en svår matematisk kluring.
Hur, jag undrar hur, kan en kvinna som är typ 40 år fira sin dotters 29-årsdag? Fick hon barn i elva års åldern? Nej, det är inte rätt svar. Jag har inte rätt svar. Det måste vara ett räkne-exempel som inte har något svar. Kan det vara så att kvinnans ålder inte stämmer? Att det är ett tryckfel i matematikboken? Möjligtvis.
Om man väger in i det matematiska tänket, att kvinnans lilla mamma är 89 år? Fick HON då barn när hon var i 50års-åldern? Neej...Så någonstans i dessa led finns ett fel. Hitta det om ni kan! Ni som är bra på logiskt tänk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar