torsdag 8 november 2012

Enough!

Enough! Nu räcker det...
I dag var det dags för en liten gastroscopi. Det är aldrig en trevlig upplevelse. Inga ord som slutar på -scopi brukar vara en njutning.
Men, jag gör hellre en scopi uppifrån än nerifrån. Ni fattar?
Nåja. Anledningen till besöket i dag är att jag under ngr månader nu haft ont i magen. Alltså, jag har ju ofta ont i magen, men det är liksom olika magar. Tarmen och magsäcken. 
Så i förrgår bestämdes att jag skulle göra en gastro. Bra beslut tyckte jag. Vill ju veta varför jag inte blir bra trots läkarmediciner och sträng diet. Inget kaffe på 6 veckor. Ingen alkohol på lika länge. Bara kokt, knappt kryddad mat. Ingen frukt utom bananer. Skörbjuggs-varning.
Hur trist låter inte detta?  Jag klarar mig utmärkt utan  tobak, fet och stark mat, öl och sprit, men jag ska erkänna att jag saknar ett glas rött till maten på helgen.
Nåja.
På mitt sjukhus har de drop in. Just för gastroscopi alltså. Tre dagar i veckan. Bl.a. i dag. Mellan 13 - 14. Sköterskan viskade till mig i förrgår: Se till att du är här 12.30 när kassan öppnar. Så du slipper vänta så länge sedan när mottagningen drar igång.
Jag var där 12.10. Eftersom jag alltid kommer för tidigt till allt. Men vad får jag se när jag öppnar dörren till min kära magmottagning? En lång kö av människor med remisser i handen! Väntande på att kassan ska öppna. Något den dessutom gjorde redan 12.20. Tur att jag iaf inte kom dit 13.15 eller så.
Hmmm. Att sitta på en stol och vänta är ju inte melodin för min rygg.

Men till slut var det min tur förstås. Hungrig var jag. Fastande.
Jag ska bespara er som ännu klarat er från en gastro, jag besparar er detaljerna från undersökningen.
Kan bara säga att jag fick beröm. "Du är så duktig Helena, det här går ju jättebra!".
Fine.
Jag hade i alla fall inte Crohn inflammation i magsäcken, som läkaren befarat. Eftersom jag inte blir bra med medicinen, så uteslöt han nästan magsår.
Nu, med facit i handen hade jag hellre haft ett magsår. Som går över till slut. Som kan vara stressrelaterat.
Men såklart att jag nu har ytterligare en konstaterad kronisk åkomma. Magmunnen sluter inte tätt. Så det blir "reflux", alltså vätskor och syror åker fram och tillbaka därinne. Orsakar inflammationer. Inget att göra åt. Bara behandla symptomen. Med samma medicin som jag tagit i 5 veckor nu. Va? Den verkar ju inte direkt hjälpa? Fortsatt diet. Prova mig fram, men vara försiktig med kaffe (!),  alkohol(!),  kryddor, frukt (inga goooda julapelsiner här inte och jag är trött på bananer!). Trist tristare tristast. Och snart är det advent och juletider. Grönt te och mariekex - tjohej!
Nja, lite kan jag väl våga kanske, om jag har en bra dag.
Jag ska dessutom inte sova på höger sida - vilket innebär att jag väl framöver inte kommer att sova alls, eftersom det är den enda sida jag kan ligga på pga ryggen.
Samt lägga böcker under sängbenen vid huvudänden. För att hindra de där vätskorna/syrorna att åka åt fel håll under natten.  Har provat. Orkar inte lyfta sängen.  Det står på papperet att man ska undvika tunga lyft, förresten. Inte bra för refluxen.

Undrar om det är typiskt att just jag får en magmun som inte håller tätt? Som glappar. Precis som min andra mun gör. Rätt ofta. Och mycket.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar