tisdag 13 november 2012

Livets bok

Tänker ibland på vad mycket som ryms. I en människa. Tänker inte på alla fysiska detaljer i människokroppen, förstås inte.
Näe, jag tänker på det andra. Allt en människa varit med om. Gått igenom. Upplevt. Tänkt och fantiserat. Varje människa är faktiskt som en hel roman.

Jag kan då och då önska mig en annan fysisk kropp. En kropp som skulle kunna ge mig mera upplevelser, i form av resor kanske? Teatrar och konserter. Input. Av skilda slag.
Då, när jag önskar mig det, är jag oftast i en inte alltför hög sinnesstämning. Inte direkt euforisk. Snarare motsatsen.
Då tycker och tänker jag att "alla andra..."  Men jag då? Varför kan inte jag? När jag hör om "alla andras" resor och upplevelser. Då svider det lite.

Men, så ibland. Då tänker jag på vad som faktiskt ryms i en människa. Även i mig. Fast jag har svårt att komma någon annanstans än hemmets lugna vrå.
Trots det så är ju även jag full av upplevelser. Av tankar och fantasier. Och nog har jag gått igenom saker...
Vad gäller fantasier och tankar, så kan det kanske t.o.m. vara så att en så´n som jag har mer av det, än vissa andra. Om jag nu inte kan ta mig dit jag vill, för att uppleva saker och ting på plats. Då tvingas jag ju till ett rikt fantasiliv, för att alls överleva. Jag reser i tanken. Det är inte tillräckligt, men bättre än inget.
Tyvärr fungerar inte den här rese-sajten vid låg sinnesstämning. Men annars är den helt acceptabel.

Vissa romaner är tjockare än andra. Vissa romaner hade varit bättre om de kortats ner lite. Ibland är det bättre med en novell, faktiskt. Inte menar jag att folk ska sluta resa. Nej nej nej. Inte ska de sluta uppleva saker, inte alls. Jag vill bara göra er uppmärksamma på att livet kan levas på hemmaplan också. I alla fall rätt okej. I alla fall vissa dagar. I alla fall jobbar jag på att intala mig själv det.

Romanen om mitt liv är kanske inte så tjock. Ganska mycket stämd i moll. Men med ständigt återkommande inslag av dur.
En rik läsupplevelse. Rik på lite udda saker. Om jag får säga det själv.
Du behöver heller inte reservera eller ställa dig i kö. Den här romanen finns (nästan) alltid inne.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar