lördag 15 december 2012

Skillnad?

Skillnad. Skillnader. Det gäller mycket i livet. Skillnaden jag funderar över, just i dag, är följande.  Bråttom - Stress. Att kunna se skillnaden däremellan. Eller kanske mer att kunna känna den skillnaden.
För mig, och säkerligen för er, är det en väldigt väsentlig skillnad. En viktig sådan.
Att ha bråttom ibland. Inte farligt alls. Att ha bråttom tänker jag är att ändå ha kontroll. Kontroll kan vara väldigt viktigt. För mig alltså.
Stress däremot. För mig är det att inte ha kontroll. Att ha bråttom på ett negativt sätt, inifrån och ut. När det bara är för mycket.
Man pratar om positiv och negativ stress. För mig är stress alltid negativt laddat. Är det positivt, ja då är det något annat än stress. Bråttom kanske? Mycket att göra just nu? Eller att vara efterfrågad?
Faktum är att även det senare kan vara negativt, alltså orsaka stress. Tror jag. Att vara behövd. Kan det vara negativt? Ja, det skulle jag vilja påstå. När det även här blir för mycket. När kroppen redan på morgonen kan känna att det slits i den. Att det sliter och drar från vissa håll. Påkallar min uppmärksamhet eller hur jag ska uttrycka det.
Jag skriver i gåtor nu. Kanske det. Men ni som känner mig och situationen, vet även denna gång vad jag refererar till.
Och nu är det snart jul. Årets stress-topp. För väldigt många, tror jag. Dock inte för mig. Jag gör allt jag kan för att tona ner den. Julen. Stressen ligger i så fall i att försöka räcka till tidsmässigt, för alla som vill träffa mig, haha!
Näe, jag tänker inte stressa för att det är jul!
Möjligtvis tänker jag ha lite mer bråttom än vanligt...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar