torsdag 7 mars 2013

Den lilla svarta

Den lilla svarta. Vanligtvis en klänning. Inte denna gång. Denna gång är det en del av mitt arv. Två anteckningsböcker med svarta pärmar.
Innehåller mängder av recept. De flesta på bakverk. Men rätt vad det är kan det dyka upp Inlagda gurkor. Eller Vinbärssaft.
Jag tog med böckerna (2 st) när vi tömde mammas lägenhet. När hon flyttade till "hemmet" eller "boendet", som är dagens term.
Handskrivet sida upp och sida ner. Det roligaste är att det inte bara är mamma som skrivit.  I början av båda böckerna är det mormor som skrivit. Så mamma fick dem av mormor. Och nu har jag dem. Vilket arv va?
När mamma precis flyttat, (till "boendet"), sa hon en dag när jag hade med mig några kakor: "Är det prollor"? Jag förstod inte vad hon menade. Trodde hon svamlade. Så jag sa att det är nog inte prollor. Trodde inte att de existerade. Förrän jag tittade i den lilla svarta. Där fanns mycket riktigt prollorna.


Ett tag fick jag för mig att jag skulle ha som livs-projekt att baka mig igenom böckerna. Rimmar illa med Beach 2013. Jag har heller inte orken riktigt. Kanske senare. Om det finns ett senare. Kanske jag skulle orka då, senare, att baka och ge bort? Eller ta med till "boendet". Jag kan aldrig leva upp till mammas och mormors standard. Inte vad gäller små-kakor. Inte undra på att ett recept med mormors handstil helt sonika heter "De bästa". Punkt. 
Lite kul, eller snarare mycket kul, är att även pappas handstil finns i böckerna. På några få ställen. Känns ju bra så här inför Kvinnodagen, att veta att pappa var så jämställd. Men - även om han lagade rätt mycket mat på äldre dagar, så måste jag erkänna att jag aldrig såg honom slänga ihop en Potatismjöls-kaka...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar