onsdag 22 maj 2013

Snabbis

En snabbis idag. Eller kanske ska jag säga kortis. Nåja, bara ett tips. Från mig till dig. Ett boktips. Jag har precis läst en bok av Susan Abulhawa. En författare jag aldrig tidigare  ens hört namnet på. Boken heter "Morgon i Jenin".  Handlingen utspelar sig i Palestina/Libanon/USA. Konflikterna mellan judar och palestinier. Känns bra att få ett djupare perspektiv på denna långa motsättning. Det är en roman, men som jag förstår det, är det delvis en självupplevd berättelse.
Kärnan i boken är att två bröder, palestinier (araber) blir åtskilda som barn. Den ene växer upp som palestinier - den andre som jude. Sedan kommer sexdagars-kriget...
Läs den! Oavsett vilken sida man "håller på" är den läsvärd.
Bara så ni vet!
Och tack till Kerstin för tipset...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar