tisdag 28 maj 2013

Emmerdale (farm)

Oh dear! Råkade av en händelse (ja, ni får tro vad ni vill...) få på tv4 en dag. Det får jag ju ibland förstås, men kanske inte mitt på dagen - som det var denna dag. Jag började så sent den dagen, och slog igång tv:n en stund runt lunch. Och där var det! Oh my dear! Emmerdale farm. Fast nu hette det visst bara Emmerdale, varför förstod jag inte först. Jag kunde bara inte låta bli att titta. Dubbelavsnitt var det t.o.m.
Det här är en serie jag aldrig, säger aldrig, någonsin har följt. Inte ens min mamma tittade på detta. Men - min mormor gjorde det. Min mormor dog 1990. Tittade inte på tv de sista åren. Så, serien har alltså funnits ett tag. Jag var helt enkelt tvungen att googla. Första avsnittet kom 1972. 1972!
Det stämmer med mina tankar och minnen. Av mormor framför tv:n. Jag tonåring. Var det något jag inte kunde förstå, så var det vitsen med Emmerdale farm. Eller "Hem till gården" som mormor sa. Och som det faktiskt står i tv-tablån nu också.
Jag minns att vi drev lite med detta. Att det inte hände något i serien. Att några bönder kunde stå vid en grind och prata om en fluga. I flera avsnitt. Lite elakt , men det måste väl ha funnits något uns av sanning i påståendet. Nu tänker jag att en långsam serie kanske kunde vara bra. För många i samhället. En serie där det från avsnitt 5 till avsnitt 15 inte märks så mycket om man missat. Sisådär 10 avsnitt. Man är helt med i handlingen ändå. Ja, jag vet inte. Jag tänker inte börja följa detta. Men lite roligt var det, jag verkligen nästan fick kontakt med mormor. Och hon kändes inte glad. Inte åt "Hem till gården" av idag.
När hon följde serien har jag minnes-fragment av en massa te-drickande, jordbrukande och samtal i gathörnen.  De två avsnitt jag såg handlade bl.a. om att prästen fru var otrogen, en massa anspelningar på sex, stor konsumtion av alkohol, märkliga familjebildningar med två pappor och en mamma mm, mm. Så då förstod jag ju varför Emmerdale hade tappat "farm", det är inte så mycket jordbrukande längre kanske?
Mormor hade inte gillat det. Det enda jag gillade under dessa två avsnitt, var att en av bebisarna (med två pappor och en mamma) hade Downs syndrom. På riktigt.
Men det krävs väl lite nya grepp. Såg när jag googlade att i England har det visats 6142 avsnitt. 6142!  I rest my case...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar