torsdag 9 maj 2013

Tecken

Många gånger har jag tänkt. Tänkt att jag borde ha en skrivbok, en anteckningsbok. En speciell bok för anekdoter. Anekdoter från skolan. Från elever. Synd att jag inte skaffade en bok, då för många många år sedan.  I dag finns det ju folk som gjort sig en hacka på anekdoter. Som gett ut samlingar av alla de slag. Många med ord från barn. Synd, som sagt. Att jag inte kom på det först.
Det hade nog förresten inte räckt med en bok. Barn är ju fantastiska på många sätt. Och ett av de sätten, är vad som kan snubbla ut när de öppnar munnen.
Dråpligheter. Klokheter. Dumheter för all del, men dessa hade jag  antagligen inte skrivit upp.
I går ramlade en sådan där liten värdefull samlingssak ut. Rakt í famnen på mig.
Satt och pratade med en elev, en flicka, innan lektionen egentligen hade börjat. Ute var det rena sommar-värmen, och vårens tecken bara svämmade över.
Jag frågade henne vilket vår-tecken hon tyckte bäst om. "Vår-blommorna!", svaret kom innan jag ens hade avslutat frågan.
- Aha, kan du namnen på några vår-blommor?
- Jaadå, flera stycken!   Krokus, Tellus....
Det är inte lätt när man läser om planeterna och så råkar våren komma samtidigt!

                         Vilken är vackrast?                                                    

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar