fredag 16 augusti 2013

Hometown

My hometown. Inte numera, men my "birth-town".  My "growing-up-town".  Askersund. Sydnärkes pärla. Där jag föddes medan det fortfarande fanns ett BB. Där jag lekte. Gick i skolan, ända fram till nian.

Det är en riktigt liten idyll. Sommartid. Jag kan än i dag fråga mamma varför vi aldrig skaffade en sommar-bostad där. När vi flyttade därifrån. Än i dag får jag samma svar. Att det är mitt fel. Mitt fel? Som jag minns det var jag minst lika negativt inställd till flytten som mamma. Det var min far som ville. Eftersom han jobbade i Hallsberg sedan ett antal år. Trött på att jobba långa dagar OCH pendla. Dessutom innebar hans arbete att promota för att få folk och företag att etablera sig/flytta till Hallsberg. Så det var ju förståeligt att han tyckte det var en bra idé. Framförallt eftersom dottern (=jag) nu skulle börja gymnasiet i Hallsberg. Och alltså behöva pendla, även jag.  När jag rannsakar mig själv kan det möjligen vara så, att när vi tittade på ett sommartorp lite utanför staden, så vägrade jag som 16-åring, att vara med på noterna. Jag ville ju ha sommar-boende MITT I STA`N!
Så, vi flyttade. Jag vet än i dag inte vem av oss, mamma eller jag, som hade det svårast. Det var nog mamma trots allt. Jag var sällan hemma. Pojkvän kvar i Askersund. Alltså var jag i Askersund på helgerna, medan mamma satt fast i radhus-området med 99% småbarnsfamiljer.
Nåväl. Min hemstad. Min födelsestad. En idyll, en pärla. I alla fall under min uppväxt. Vatten runt om. Många möjligheter till bad. Till båtturer.
Uppväxt i ett av den lilla staden första villa-områden. Dit flyttade vi när jag fyllde fyra. Villa och villa. Ca 80 kvm. Men ändå! Egen-ägt. Det var stort för mina föräldrar har jag förstått. Och i de likadana husen i det som kallades Negerbyn, där fanns alla mina kamrater. Lena, Tuss, Hillevi, Anna-Lena, Torbjörn, Barbro och alla andra.
Att området kallades Negerbyn kan idag uppfattas som rasistiskt. Absolut. På den tiden var det inget skälls-ord med neger. Så sa man bara. Och eftersom de här husen såg ut som hyddor och området var totalt lerigt under bygg-tiden, så sa man så. 60-tal.
Och eftersom min pappa var stor och tjock och ganska driftig, så fick han tilltalet Negerhövdingen.
Inte så svårt att då räkna ut vem som en period kallades Negerprinsessan?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar