onsdag 9 oktober 2013

Men tänk om...

Dagens fundering har jag snott. Läste ni artikeln i lokalbladet härom dagen? Författad av en frilansskribent vid namn Ola Theander?  (Den titeln skulle jag gärna vilja ha. Frilansskribent. Smaka på den).
Alltnog. Det skrivna stycket hade förstås en rubrik: "Men tänk om det inte är demens".
I dessa dagar är det inte bara jag som upplever demens på nära håll, vi är många.
Vi är också många som i demensens närhet, funderar över oss själva. Kommer jag att drabbas? När i så fall? Vilken typ av demens? Eller - har jag redan drabbats? Litegrann? Eller är det "bara" stress? Som gör att jag så ofta tappar orden innan de hunnit ut ur munnen? Bara det är ju så stressande så det är inte klokt. I alla fall när man lever nära demens.
Den här artikeln handlade om en professor i neurologi. Han var inte dement. Han menar att flera procent av de med demens-diagnos, inte är dementa.  Han menar att symptomen på demens, är väldigt lika symptomen på en neurologisk sjukdom, ca 400 fall/år.  En sjukdom som går under en förkortning. NPH. Handlar om trycket inne i hjärnan på nå´t sätt.  På vårdcentralerna, där demensdiagnosen ofta sätts, är inte kunskapen stor om NPH, menar den här professorn. För att den ska kunna fastställas, den diagnosen, måste man göra en skallröntgen. Hokus pokus - då kan den lätt upptäckas! Då får man göra en shuntoperation, och vips försvinner trycket på hjärnan. Och likaså symptomen. Symptomen som misstogs för demens. En sådan här operation är tydligen dyr....hoppas innerligt att det inte är detta som ligger bakom feldiagnoserna.
Nu är det ju inte så att jag tror att lilla mamma har NPH, icke sa Nicke. Men - ni som står mig någorlunda nära: om eller när, jag uppvisar några som helst lite mer allvarliga demens-symptom än i dag, vill jag att ni lovar mig en sak?!  Se för sjutton till att jag får göra en röntgen av skallen! Kommunen kommer att spara massor av pengar, om det skulle visa sig vara NPH - en operation (hur dyr den än är) blir alltid billigare än ett demensboende. Jag lovar.

1 kommentar:

  1. Älskade vännen! Jag kommer att starta insamlingar och namnunderskrifter och se till att du får röntga din intelligenta fina hjärna!!

    SvaraRadera