lördag 26 oktober 2013

Texter

Texter. Något jag älskar. Jag är mycket mer en text-person, än en melodi-person. Om jag tänker på musik. Texten är viktigare än melodin. I alla fall så gott som alltid.
Där är vi så olika. När jag pratar med N om detta, så märks det tydligt. N har musiken som sin stora hobby. Men än en hobby faktiskt. Som sitt andra-jobb. Så kanske att texterna har blivit lite viktigare med åren, även för N.
Men många lägger inte riktigt märke till texten. En dålig text förstör en låt för mig, hur bra melodin än är. Kan bara inte lyssna på nonsens-texter. Dravel. Märkligt ord förresten. Men en text måste vara meningsfull. Kunna stå för sig själv. Utan melodin.
För att inte tala om all text som finns, utan melodi. Som jag konsumerar. Undrar hur många skrivna ord det blir på ett år? Inte som jag skriver alltså. Utan som jag läser. Vågar mig inte ens på en gissning.
Just nu deltar jag i ett projekt på skolan. I läs-förståelse. Jag erkänner att jag, innan jag läste denna kurslitteratur, använt detta begrepp på ett "felaktigt" sätt. Såsom vi alla gör/gjort.
Läsförståelse. Det säger sig ju självt att det handlar om att förstå det du läser.
Men - det vi lär oss nu handlar mkt om att förstå under ytan, att läsa mellan raderna. Intressant. Mycket intressant. Att eleverna bör tränas i att förstå sådant som inte står i texten. Att träna sin slutledningsförmåga. Hur gör vi det? Redskap behövs. Extra svårt blir detta om du inte riktigt behärskar språket.
Men nu tror jag att första delen av "Så mycket bättre" ropar på mig från tv:n. Hoppas bara att det är bra texter på låtarna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar