söndag 20 oktober 2013

Stress

Läste något någonstans, som brukligt är. Kan som vanligt inte ange källan till tankarna.
Alzheimers sjukdom. En vidrig ockupant av hjärnan. Tänker att den är vidrigare än den demens lilla mamma drabbats av, vaskulär demens. Den senare är den vanligaste formen bland våra äldre. Debuterar vanligen inte så tidigt. Som Alzheimers sjukdom kan göra. Riktigt tidigt.
Det jag läste handlade om sambandet stress - Alzheimer. Specifikt handlade det om stress hos medelålders kvinnor. Sådana som mig. Ett samband mellan stress i just medelåldern, och att utveckla Alzheimer.
Då tänker jag att vi är väldigt många medelålders kvinnor. Som är stressade. Stressade över våra åldrade, dementa föräldrar kanske?  Stressade över egna åkommor kanske? Att klimakteriebesvär väldigt lätt kan bli en stressfaktor - jo tack det vet jag. Stressade över att se våra nu vuxna barn, kanske hittar de inte riktigt  rätt i livet?  Listan kan göras hur lång som helst. På min egen stress-lista finns förutom egen sjukdom och dement förälder, även en lite ovanligare punkt. Stressen över att ha ett vuxet barn, som ändå inte är vuxet. Stressen över att jag måste finnas kvar runt detta barn, även om barnet är i goda händer rent praktiskt. Ingenting får hända mig, för då rasar allt. Den känslan ger hög stressfaktor. Framförallt natte-tid....
Men; om det nu är så att det finns ett samband mellan medelålders kvinnors stress och den avskyvärda sjukdomen A - då tänker jag att nästan varenda kvinna kommer ju att utveckla Alzheimer. Eller?
Och varför gäller sambandet bara kvinnor? Det finns även stressade medelålders män. Tror jag vet varför.  Det handlar om att det är olika slags stress. Eller i alla fall olika orsaker. Till kvinnors och mäns stress. I medelåldern. Kvinnornas stress fortsätter i högre grad att gälla familj. Jag tror att mäns stress mest är relaterad till saker utanför hemmet. Jobb alltså. Det kanske är så att den sortens stress inte är lika farlig? Inte för att utveckla Alzheimer alltså. Farlig på andra sätt, det vet vi.
Ja kära nå´n, hur ser samhället ut om 20 år?  Kan samhället ta hand om alla oss, som i dag är stressade medelålders kvinnor?
Det här är tankar som jag mår bäst av att skjuta undan. Ett tag till i alla fall. Och så kan jag kontra med att jag var på release-fest för punkplatta i går.  Som den stressade medelålders kvinna jag är.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar