tisdag 21 januari 2014

Ålder; igen...

Ålder. Återigen ett litet inlägg i detta ämne. Jag läste förstås. Den här gången vet jag t.o.m. var jag läste. Det var i den lokala tidningen. Som jag inte har. För dyr. Men, kan läsa på nätet. I alla fall till viss del. Och när nätet vill.
 Där läste jag en artikel om åldrande. En vetenskaplig artikel rent utav.  Säkert har flera av er läst den. I artikeln la man fram följande. Som ett fakta. ATT ALLA INTE ÅLDRAS NÄR DE BLIR ÄLDRE.  Sug på den!  Nu gällde det visserligen enstaka arter i Guds skaparverkstad. Jag minns inte ens vilka. Det gällde inte homo sapiens, som ni kanske redan upptäckt. Tyvärr. Ur den här aspekten skulle man ju vara någon liten alg eller nå´t. 
Tänk att bli äldre. Få all den här erfarenheten. Utan att åldras. Och då menar jag inte bara vad gäller rynkor och allt som hänger. Nej, det vore väl i så fall en liten bonus. Jag tänker framför allt på kroppen som mekanism. Att slippa åldersrelaterade åkommor. Att kroppen inte skulle slitas. Trots hög ålder har de här utvalda arterna fortfarande en ung kropp. Kan fortsätta att fortplanta sig också. Fast just den bonusen skulle kanske inte vara den viktigaste. Tänker direkt, att hur skulle jag orka med småbarn nu? Glömde - i så fall skulle jag ju ha samma ork som jag hade när jag var 20. Om det här gällde människan.
Ja ja, inte vet jag. Om det var så - skulle man kunna skilja ut de med lång och stor erfarenhet? Om alla ser lika unga ut?  Inte genom att bara titta på folk i alla fall.  Nej, det är nog bra med rynkor också. Men starr, reumatism och åldersfläckar kan man ju vara utan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar