måndag 27 januari 2014

Slukar-åldern

Tänkte vara lite kulturell. Här på bloggen. Tänkte dela med mig av några böcker jag läst på sistone. Jag spenderar ju väldigt mycket tid inom hemmets (fyra?) väggar. Har alltså en del tid att lägga på läsning. Och det gör jag sååå gärna. Verkar inte som om jag någonsin växer ur slukar-åldern. Har alltid varit en reader. Alltid minst en bok på gång. Ofta en skönlitterär och en fack-bok. Oftast då en bok som har med yrket att göra. Men, visst är det roligast med skönlitteraturen, det erkänner jag villigt.
Nu i vinter har jag läst flera riktigt bra böcker. Här är några exempel:
Tror jag sagt det förut, men en av de bästa böcker Håkan Nesser skrivit läste jag före jul. "Levande och döda i Winsford". Bara det att den utspelar sig på vischan i England, i en liten byhåla. Och att huvudpersonen är en svensk kvinna i sina bästa år. Typ som jag. Samt att boken naturligtvis innehåller ett mysterium.
Sedan läste jag Lena Einhorns biografi om Greta Garbo. "Blekingegatan 32".  Tänk vad lite jag visste om henne egentligen. Om Garbo alltså. Uppväxt och genombrott t.ex.
Jag har också precis läst senaste alstren från två av mina solklara favoriter. Favoriter bland nutida svenska författare. Spänningsromaner. Eller deckare. Jag vet inte riktigt. Men bra är det. Johan Theorin som alltid håller till på Öland. "Rörgast"  Jag brukar ha så svårt för romaner där vartannat kapitel utspelar sig i nutid och vartannat i dåtid. Men - den här var genial.  Och sist men inte minst; Mons Kallentoft. Hans historier från Linköping med omnejd. Där huvudpersonen, polisen Malin Fors, är en väldigt svår person. Har jobbigt med sig själv. Han är en fantastisk stilist, den här Mons. "Vindsjälar" heter den senaste. Sådärja , det var allt från Kulturnyheterna denna afton. Ha nu en riktigt trevlig måndagskväll!

1 kommentar: