tisdag 14 januari 2014

Vem vinner?

Antar att ni också märkt det? I tv-tablån? Att allt går att tävla i?   Att det förvisso går att tävla i musik, det har vi märkt länge. Så länge att jag inte ens minns när det började. Men, det har utvecklats åt inte alltid ett bra håll. För min smak.  Nu tävlas det i allt, som sagt.
Vem har/anlägger bästa trädgården? Bästa produkten på gården? Vem lagar bästa maten? Vilket landskap lagar bästa maten t.o.m.  Bästa bagaren?  Vem ska få vara kvar på Farmen?  I Idol?  I Mästerkocken? Vem fixar den bästa designen?  Det går t.o.m. att tävla i kärlek. Vem ska få stanna hos bonden? Vem får årets Bachelor? Jag ska inte påstå att jag aldrig tittar. Då ljuger jag. Några av dessa program har jag följt vissa säsonger. Fast det känns lite mättat  Enough!
När mina barn var små, fanns inte begreppet fredags-mys. Då hette det bara mys-kväll. Det var fredag som gällde även då. Med tävlingsprogram. Fångar på ett fort. Små stjärnor som mimade. Familje-tv.  Dock minns jag inte att det tävlades övriga kvällar, i alla fall inte i någon större utsträckning. Inte så mycket utröstnings-moment. I dag väljer jag en annan form av tävlings-tv. Skidåkning. På längden. Må bäste man/kvinna vinna. Ingen som röstas ut där inte. 
I ärlighetens namn väljer jag även ett populärt fredagsprogram. Med tävling i . Fast när det gäller frågesport, då är det också må bäste deltagare vinna. Ingen utröstas. Man bara förlorar. Lite renhårigare på nå´t sätt. Lite old fashion. Me like.

1 kommentar: