söndag 9 mars 2014

Mästarnas mästare

Vet inte om jag ska skratta eller gråta. När jag kollar upp program-tablån på tv. Nu när OS är slut och allt återgår till det normala. Abnormal is the new normal. Ungefär så uppfattar jag tablån: Många, väldigt många program om hus. Att bygga hus. Att renovera hus. Programmen kan heta vad som helst, bara ordet "byggarna" finns med. Nybyggarna. Husbyggarna. Fuskbyggarna.  Även om ett av dessa tydligen handlar om att ge en ny chans till samhällets utslagna medlemmar, så orkar jag inte titta.   Jag hittar dessutom minst två program-serier som handlar om resor. Inget fel i det, men dessa båda program handlar om att resa med någon annan. Det kan vara två kändisar som helt plötsligt är "jätte-bästisar". Eller två pseudo-kändisar som klantar sig runt. Sorry,not my cup of  tea.   Som grädden på moset var det denna kväll samma program-ledare i två program på raken. På samma kanal. Linda Lindorff. Och då är bönderna inte ens på tapeten just nu. Inget ont om Linda. Men - är inte folk i branschen rädda att vi ska bli uttröttade? På att se samma ansikte i alla möjliga sammanhang. Kanske inte. Lika bra att köra på. Kändisskap är väl en färskvara.

Ja ja, jag vet att jag kan vara kräsen. Just vad gäller underhållning. Men jag tittar trots allt på mycket. Favoriter just nu är "Breathless" om läkare på 60-talet och "Grey´s anatomy"  om läkare på 2010-talet. Hmmm...Vad säger det om mig?  Är jag en aning "sjuk"? Faktum är att jag nog nästan skulle kunna tenta av en läkarexamen. Sedan "Cityakuten" började på 90-talet,har jag lärt mig massor om sjukdomar och behandlingar. Dessutom vet jag ju vad allt heter på engelska. Så, bring it on!  Ska väl erkänna att allt runt omkring i dessa serier, alla relationer och sån´t, ja det är ju faktiskt roligare än alla "cardiac arrests" och "clear!" och "time of death".  Makabert? Inte då! Men...som tur är finns ju Mästarnas Mästare som lite motvikt.  För att inte tala om Paralympics!  Där finns de verkliga mästarna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar