onsdag 14 maj 2014

Läsdagboken

Tänkte att det kunde vara dags. För lite tips. Bok-tips. Jag gör ju så ibland. Tipsar om vad jag läser. Som ni vet har jag svårt att minnas var jag läst vissa saker. Små fragment ur någon text jag läst. Men böcker jag läser, de minns jag. Oftast. Mycket pga min eminenta "Läsdagbok".  Däri skriver jag titel, författare, läsdatum och lite vad jag tyckte om boken. Kan säga att den är perfekt för en lärar-själ.
Så här är några av mina senaste inskrivningar.

Kvinnan på övervåningen, av Claire Mesud. Handlar om en tyst och ganska osynlig kvinna (lärare!), som blommar ut när hon lär känna en familj vars son hon har som familj. Men det är en ganska mörk skildring, kärlek o raseri i en salig blandning. Om att vara sårbar.

In i labyrinten av Sigge Eklund. En bok som jag faktiskt inte riktigt vet vad jag tycker om? Handlingen är inspirerad av fallet Madeleine, ni vet den där lilla flickan som försvann när familjen var på semester i Portugal. När föräldrarna var på restaurang. Eklunds roman spinner på samma tema, vilket är fängslande. Mycket relationer och undran. Dock tycker jag att den är lite rörig. Kräver ett tänkande om var är vi nu? När är det här?

Alltid för er, av Gunilla Lindh. En verklighetsskildring man inte tror är sann. Om en kvinna, Gunilla, som hittar sin passion i en man från Tyskland (var det väl?), får tre barn. Samtliga tre barn får en mkt ovanlig diagnos som innefattar autism och viss utvecklingsstörning. Genetiskt förstås. Boken handlar mycket om föräldrarnas relation, och jag kan väl lugnt säga att den mannen, ja han är ingen av mina favoriter direkt!

En bok som jag väntar på med spänning, i kön på biblioteket, det är MajGull Axelssons nya. Jag är inte Miriam, heter den väl? Det var det där med minnet...
Men nu kommer jag i alla fall ihåg att jag ska dricka kaffe. Och läsa lite till kanske.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar