söndag 25 maj 2014

Vänskap

Vänskap. Vänner. Gamla och nyare. Alla viktiga, på sitt sätt. Jag har ganska många. Hoppas jag? Några kanske jag rubricerar mer som bekanta än som vänner.
Vad är egentligen en vän? Någon man kan lita på? Någon som ställer upp i vått och torrt? Någon som hjälper snarare än stjälper. Någon som i akuta lägen kan sätta mig först, t.o.m. före sig själv? Någon som lyssnar? Någon som skrattar med, inte åt? Någon som kan säga nej om det inte passar?
Finns många kriterier. I går fick jag en strålande förklaring. På varför en av mina närmaste vänner vill vara min vän. Hon sa ungefär så här: Därför att med dig känner jag mig totalt avslappnad. Jag kan vara mig själv till 100%. Ingen ansträngning krävs. Jag bara är när jag är med dig.
Bra sagt P!
Så underbart skönt det är att bara vara. Mera sån´t till folket!
Dottern min är bra på det. Att bara vara. Jag försöker ta till mig hennes inställning till livet och allt det rymmer. Inte alldeles enkelt. Jobbar på det.
Hennes inställning i dag var att: Det är väl klart man ska rösta! VARJE gång man FÅR rösta så SKA man! Sedan om jag trodde att EU-valet inte var hennes melodi, så trodde jag alltså fel. Hon hade bestämt parti också. Utifrån viss info hon fått någonstans. Ett parti som var helt ok för mig.
Ja, ni skulle ha sett oss! Dottern skjutsandes mig på sin rullator, jag med kryckorna i högsta hugg. Dagens goda gärning blev att samtliga i vallokalen fick sig ett gott skratt. Framförallt när de insåg att det inte var jag som skulle in bakom skärmen.
(Ska väl tillägga att jag lämnat min röst i en annan vallokal...)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar