lördag 10 maj 2014

Valuta

Att få valuta. För pengarna. Skattepengarna. Kan diskuteras i oändlighet. Från och till tycker jag nog ändå att jag får det. I alla fall för landstingsskatten.
Ibland blir det som den där ketchup-effekten. Det kommer för mycket på en och samma gång. Nu är en sådan tid. För många besök på vårt stora universitets-sjukhus. Under en alltför kort och intensiv period.
I förrgår var jag på ortopedkirurgen (det heter så, trots att jag aldrig blivit opererad), fick en cortisonspruta i höften.
På måndag ska jag till samma mottagning, då för att träffa en läkare ang fötterna.
På tisdag är det dags för droppet att rinna in i mig, på mag-mottagningen.
Måndagen därpå ska jag lämna prover, på labb.
Och sedan på läkarbesök för lilla magen, en vecka senare.
Emellan allt detta har jag också ett par tillfällen med akupunktur, fast det är ju inte på sjukhuset.

Ibland undrar jag hur jag hinner något annat än det här? Och jag funderar också på; tänk om jag inte "tvingades" ta mig fram i alla dessa låååånga korridorer på sjukhuset? Numera försöker jag få tag i en rullstol att ta mig fram i, klarar att sitta så länge oftast. Men det är inte alltid det finns någon. Man kan ju fundera över varför man placerar en mottagning som ortopedkirurgen allra längst in i sjukhusets korridor-system? Det måste ju vara många besökare till denna mottagning, som liksom jag har svårt att gå? Dessutom har de som grädden på moset avslutat med en ganska lång UPPFÖRSBACKE innan man är framme på mottagningen! Why?
Jag varvar allt det här med att ta mig fram i korridorerna på mammas vårdboende.
Undrar hur mina fötter skulle må utan korridorerna? Inte vet jag, det är bara en tanke. Ingen tanke jag kan göra något åt dock. Men efter alla dessa år, har jag fortfarande någonstans kvar hoppet om att få den ultimata valutan för skattepengarna. Att bli, om inte botad, så åtminstone lindrad. Någonstans långt därinne i mig fladdrar det där lilla hoppet ibland.
Det gäller att jag fångar in det. Tar med mig det på korridor-färderna. Annars kanske en propeller a la Karlsson kunde vara nå´t?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar