fredag 8 augusti 2014

Vintage

Väster. Eftersom jag skrev om hattaffären  så är det inte mer än rätt.  I dag nämner jag en annan pärla. På väster. I princip granne med hattarna.
Det handlar om vintage.  Vintage Gamla gatan.  Heter nog så för att den först låg just på Gamla gatan. Mycket bra namn faktiskt.
Omnämnd bland de bästa vintage-butikerna i Sverige!
Fantastiska kläder och kreationer. Står för 40-tal till 70-tal. Tar emot på kommission. Tjejerna i butiken är noga med vad de tar emot, vilket jag fått erfara. Men det är bara bra. Ska det vara så ska det vara. Inga nymodigheter inte.
När jag haltar in i den lilla butiken, önskar jag att jag var typ 20 år yngre. Eller kanske 30 år yngre t.o.m.
Vintage is da shit. Tycker jag. Men - mycket av det som hänger i butiken....sorry; men jag kan inte ha det! Inte pga storleken, utan just för att det är vintage. De allra flesta klänningarna är såååå snygga. På en yngre tjej. När jag tar på mig vissa av kreationerna - ja, då ser jag verkligen vintage ut. Inte på ett bra sätt alltså. Jag blir en tant istället för den hippa tjej jag föreställde mig. Ser ut som om jag hittat något i garderoben bara, inte som om det var meningen som ett mode- statement.
Åh, vad jag önskar att vintage varit ett begrepp på min tid, då på 70/80- talet. Då skulle jag kunnat bära upp vilken 40/50-talsklänning som helst. Och sett ut som det var meningen, om ni förstår hur jag menar?
En liten tröst är att nu har jag något att lämna in  på kommissionen....ett material som nu kommit i ropet efter många år i träda. Koppar. Återfinns i både mode och inredning.  Jag har en del i gömmorna. Sparar väl någon pjäs; men attans vad här ska putsas!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar