lördag 30 augusti 2014

Tala är silver...

Jag fick besök i veckan. En eftermiddag ringde det på dörren. Jag tvekade inför att öppna, jag mådde riktigt dåligt pga säsongens första infektion.
Men, när jag ändå masat mig fram till dörren, så står det en ung kille därutanför. Med en id-bricka av något slag runt halsen. Ett skrivblock i handen.
Presenterar sig som Baris från Com hem. Han frågar om han får komma in och prata 5 minuter?
Jag hinner tänka, någonstans i bakhuvudet, att jag bör nog inte släppa in honom. Kanske kommer han att fiffla åt sig något som inte är hans utan mitt?
Men förnuftet går inte segrande ur den tankebanan. Jag släpper in honom.
Han börjar tala. Han talar och talar. Och talar lite till.
Det mesta han säger förstår jag.  Om ett erbjudande han ger mig. Gällande mitt bredband. Även min tv blandas in. I erbjudandet. Kanske inte själva tv:n, men ett erbjudande om att kunna använda tv:n på annat sätt. Tivo. Tänker jag inte gå in på. Men, det är intressant.
Baris ritar och berättar. Tar mig steg för steg igenom erbjudandets alla termer och delar.
Efter en stund skriver han i punktform ner exakt vad jag behöver göra. För att anta erbjudandet. Eller för att ångra mig, inom 14 dagar.
Samtalet slutar med att han frågar om jag tyckte att han varit pedagogisk i sitt talande. Om han varit metodisk. Vad jag skulle ge honom för betyg.
Mitt svar var jakande till det metodiska. Vad gäller betyg så hade det blivit betydligt högre om han inte talat så fort och så länge.
Men det märktes att han nog var van vid tanter som inte riktigt hänger med. Som inte riktigt kan alla termer runt tekniken.
Ändå tycker jag att jag är hyfsat insatt. Om man tänker på min ålder....
Så, nu har jag nog snart ett betydligt snabbare bredband och en tv som jag kan göra nästan vad jag vill med.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar