tisdag 25 november 2014

Babel

Jag ska inte vara så pretentiös.  Det här kan och ska inte jämföras med Babel. Det tror jag ni förstår. Tänkte bara förmedla några små boktips. I all enkelhet.  
Jag lever väldigt mycket och ofta genom böckernas värld. Där reser jag. Hit och dit. Upplever saker, som faktiskt ibland känns riktigt verkliga. Det beror förstås på vad det är för bok. Vilken genre. 
Här är tips på tre böcker. Alla ur varsin genre.

Fackbok
Bea Uusma: "Expeditionen. Min kärlekshistoria". Jag blir riktigt avundsjuk på författaren till denna bok. Tänk att bli så uppslukad av ett ämne. Bea Uusma har i femton års tid levt med besattheten runt Andrees polarexpedition. Luftballongsfärden. Den som gick så snett att samtliga tre deltagare dog. Och det är just det som Uusma fascineras av. Varför dog de inom ngr dagar, alla tre? Hur dog de? Hon har forskat i ämnet på djupet. Skrivit en bok som jag väl aldrig trodde jag skulle fastna så för. Jag kunde inte sluta läsa. Det är som en deckargåta nästan. Löste hon gåtan? Läs så får du veta...

Roman.
Linda Olsson: "I skymningen sjunger koltrasten".  Om ensamhet, vänskap och kärlek. Utspelar sig mellan grannar i en trappuppgång i Stockholm. Linda Olsson är expert på att skriva berättelser om relationer mellan generationerna. Svårt att tro att hon debuterade så sent, tror hon var 59 år.

Spänningsroman/deckare.
Katarina Wennstam: Skuggorna. Visserligen del tre i en serie om samma  om advokat, Shirin Sundin, men som det kallas; "en fristående fortsättning". Den går alldeles utmärkt att läsa som solitär. Om hur kvinnor slår tillbaka. Om hur några kvinnor börjar hämnas på män som misshandlat kvinnor.  Som gör det systematiskt, kvinnorna alltså. Männen utsätts för samma misshandel de själva begått. Vem är förövare, vem är offer?

Börja läs! Bästa sysselsättning som finns! 
Jag har ofta minst två böcker  på gång. Skönlitterär blandat med något relaterat till jobbet. Utplacerade på olika platser här hemma. Så att var jag än slår mig ner - finns en bok. Nästan. Besparar mig och mina fötter några steg, även om det är lite nördigt.  
Kan i ärlighetens namn säga, att min Crohn har lett till att i badrummet ligger alltid den bästa boken!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar