måndag 17 november 2014

Trassel

Trassel. Ganska bra beskrivning. Av livet mitt. Vissa dagar eller perioder känns det som om allt som bara kan trassla sig, ja det trasslar på.
Jag tänker på både stora och mindre sorters trassel.  Till de stora trasslen hör förstås skilsmässa. Såklart. Ett jättetrassel när barn är med i härvan. Många år har passerat sedan det stora trasslet. Dock känns det fortfarande trassligt den här tiden på året. När julens logistik ska sättas. Dottern är ju på många sätt ett barn. Särskilt runt jul... Sonen är mer som jag, skulle helst välja bort den nämnda högtiden helt. Men det är en annan historia.
Klart är ju att kroppen min ställer till mycket trassel också. I både stort och smått. 
Jag tänkte senast idag en tanke om att jag behöver inte må så dåligt över att jag har svårt att träna. Alltså på gym. Eller springa.
Att baxa cykel och kryckor hit och dit. Ja bara att använda kryckor år ut och år in. Det är som ett träningspass innan jag är hemma ibland.
Trasslar dessutom hissen, ja  då blir det grädden på moset. Den gör ofta det, hissen. Trasslar.
Alltid är det jag som felanmäler. Inte så konstigt. Övriga grannar har inga kryckor. Inga barnvagnar heller för närvarande.
I dag trasslar den igen. Eftersom jag blivit bestulen på cykel fastlåst med STOOR bygel, här på bakgården, så har jag väl gjort något otillåtet idag. Trasslat liksom. 
Utan hiss ingen chans att få ner cykeln i cykelrummet. Inte heller en chans att jag har den står ute över natten. Så jag trasslade. Trasslade in den i en vrå i trappuppgången. Hoppas jag hinner ner innan hiss-reparatören kommer i morgon. Annars får han också trassel.

En sorts trassel som jag däremot delar med många, säkert flera av er, handlar om sladdar. Kablar. Fattar inte vad en sladd kan trassla sig. Jag gör mitt bästa för att dölja de värsta trasslen. Dölja med en möbel. En gardin. Eller bara placera mig själv framför. Så det inte blir så synligt. Trasslet.
Svårstädat? Eller hur? 
Om dottern får sin vilja igenom, och det blir en gran här till jul -  har jag gjort världens bästa investering. För att minska trasslet. Ni vet vad jag menar? Den där j-kla  julgransbelysningen. Jaja, jag vet att jag förmodligen slarvar när jag plockar ner den. Men det hjälper inte. Jag orkar inte. Inte det trasslet också. 
Så nu har jag inhandlat en trasselfri belysning. Helt utan minsta sladdstump. 
Visserligen hade jag bara råd med en förpackning. Tio ljus. En liten gran får det bli. En liten gran som jag ställer i ett hörn. Med tio ljus på framsidan. Det blir så bra. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar